Alla inlägg under oktober 2010

Av Ulrika Svenneke - 29 oktober 2010 15:08

Jag är inte så speciellt förtjust i bagels men efter flera misslyckade försök med surdegsbakning så kändes det rätt att här i USA prova på att baka dessa märkligt formade bröd. Efter knådande (i bakmaskin ska tilläggas:)), kylande, utbakande, jäsande, kokande och slutligen gräddande blev resultatet följande. 

   Inte så snygga men goda, dotra var mycket nöjd hon också.

   Bagels som kokas 3-4 min på varje sida

   

Jäsning  


Av Ulrika Svenneke - 27 oktober 2010 15:52

Min absoluta favorit högtid här i USA är Halloween. Det är en urgammal tradition och alla är med i firandet gammal som ung. Här i Washington är det oftast varmt och soligt i oktober november och på kvällarna så har himlen en magiskt rosa färg. Vi brukar sitta ute på altanen med pumpor och godis och invänta de mer eller mindre skräckinjagande figurerna som kommer och ropar "trick or treat". Ni ska inte tro att det bara är småbarnen som kommer utklädda även tonåringar och vuxna passar på att vara ute en sån här kväll. Alla hus är dekorerade till max antingen med snälltema, pumpor, fågelskrämmor och vackra ljusslingor eller skräcktema, skelett, gravstenar, spöken och häxor. Jag uppmanar alla att besöka Washington under Halloween.

   När mörkret lagt sig lyser gårdarna upp....

L

Lysande döskallar överallt...

   Falska leenden i buskarna...

 

Gravplatser, hua...

   Ser ni lillspöket som hänger i trädet ?

Av Ulrika Svenneke - 21 oktober 2010 14:18

    ...för att du skapade Ikea. Ikea har en helt annan betydelse för mig här i USA än hemma i Sverige. Till Ikea åker jag när jag är trött på det pråliga, svulstiga USA och istället vill ha skandinavisk enkelhet OCH Kalles kaviar, Daim, Julmust och allt annat som är så bekant så att jag blir alldeles tårögd. Jag säger bara ta inte Ikea och Kalles kaviar för givet, jag har en mycket ödmjuk inställning till de båda.

Av Ulrika Svenneke - 20 oktober 2010 14:51

Nu är det dags att börja blogga. Jag har tänkt att göra det så länge men det har inte blivit av. Jag har all tid i världen nu när jag är amerikansk hemmafru på heltid :) Jag bor i Washington DC eller rättare sagt på gränsen, på Maryland sidan i Chevy Chase. Min blogg kommer att handla om mitt liv här tillsammans med min familj. Jag hoppas att många ska tycka att den är rolig att gå in på. Min blogg ska bestå av korta inlägg, ofta, och många inspirerande bilder. Hjälp hoppas att jag inte lovade för mycket nu :) Nu ska jag gå och träna på Washington sports club där jag är medlem. Kramar till alla

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards